Przychodzisz „w gości” i już od progu wita Cię uśmiechnięta pani domu, która z pewnością spędziła pół dnia gotując przysmaki na Twoje przyjście. Sałatka jarzynowa na majonezie, trzy rodzaje ciasta…no, a Ty po pierwsze nie masz na to wszystko ochoty, po drugie postanowiłaś, że będziesz trzymać się wytyczonego jadłospisu, a to z pewnością zaburzy obraną koncepcję.

Od zawsze mam z tym problem! Nie dość, że nie jem 15 lat mięsa, to jeszcze jestem uczulona na mąkę pszenną. Jak to pierwsze ludzie są w stanie zrozumieć, to drugiego już nie bardzo. Owszem, moje uczulenie nie jest śmiertelne, aczkolwiek jak zjem za dużo produktów pszennych, to czuję się po prostu tragicznie!

Coś w tym jest, że w polski zwyczaj przykazuje SPRÓBOWAĆ, a każda odmowa przygotowanego posiłku jest odbierana negatywnie. „Spróbuj chociaż”, „Nałożę Ci jeszcze!”. Co zrobić, żeby nie urazić gospodyni/ gospodarza lub po prostu osoby częstującej czymś, na co niespecjalnie masz chęć? Jak skutecznie wybrnąć z sytuacji?


You’re visiting relatives… from the threshold welcomes you smiling lady of the house, which certainly spent a half-day cooking delicacies for your coming. The salad with mayonnaise, three kinds of cake …oh jeah! Firstly you don’t want to eat this, secondly you decide that you will be on a diet, and this situation disturb peeled concept. What can we do to don’t offend the hostess/host or another people?


ciasto-slodycze-dieta

1. POWIEDZ PRAWDĘ

Jestem na diecie, mam wyznaczony jadłospis i po prostu nie chciałabym tego zaprzepaścić. Kumata osoba z pewnością zrozumie. Jeżeli to Twoja przyjaciółka powiedz prosto z mostu „Anka, daj mi spokój obiecałam sobie, że nie jem słodyczy. ” 🙂

2. PRÓBUJ, ALE MAŁYMI PORCJAMI

Jeżeli jesteś „w gościach” gospodarzowi/gospodyni z pewnością będzie przykro jeżeli niczego nie spróbujesz. Nałóż sobie niewielkie porcje, na spróbowanie, a żeby odwrócić uwagę poproś o zrobienie kawy/herbaty.

ciasto-slodycze-dieta2

3. POPROŚ O ZAPAKOWANIE JEDZENIA NA WYNOS

Powiedz, że jest bardzo dobre, ale teraz nie jesteś głodna i chętnie weźmiesz coś do domu. Zjesz na spokojnie jak najdzie Cię ochota, a jak trzymasz się wyznaczonego planu treningowego, to sprawisz radość domownikom. 🙂

4. ZNAJDŹ OSOBĘ, KTÓRA CIĘ WESPRZE

Jeżeli ktoś pyta Cię 20 raz o to czy coś zjesz, to staje się to naprawdę męczące, dlatego najlepiej będzie gdy znajdziesz wśród towarzystwa osobę, która Cię poprze. „Daj już spokój, przecież mówiła, że nie zje więcej.”

ciasto-słodycze-dieta3

5. NIE TŁUMACZ SIĘ

Jeżeli osoba częstująca jest wyjątkowo natrętna możesz zastosować „metodę zdartej płyty”. Nałożyć Ci kawałek? „Nie dziękuję, dopiero jadłam przed wyjściem.” No przestań, kawałek Ci nałożę.” Naprawdę dziękuję. „No chociaż spróbuj!” Dziękuję jadłam przed wyjściem. Powinno pomóc 🙂

ciasto-słodycze-jak-odmówić-jedzenia

Jakie są Wasze metody?